DOPORUČUJEME:    Poeta.cz, MůjCitát chcete tu mít svůj odkaz ?Web není v současnosti aktualizován
Zpět na index Můjscriptu
 Přiřazovací operátory   Řetězcové operátory   Speciální operátory   Pohyblivé menu  Článků: 95; Příkladů: 64
Právě nás čte 1 člověk
 Hlavní nabídka:
Základy
Základy
Proměnné
Funkce
Větvení
Dialogová okna
Cyklus
Události
Uživatelská okna
Datum a čas
Formuláře
Obrázky
Matematické funkce
Cookies
Kompatibilita
Reference
Základy
Objekty
Ostatní
Operátory
Příklady
1-5
6-10
11-15
16-20
21-25
26-30
31-35
36-40
41-45
46-50
51-55
56-60
61-65
Nastavit jako homepage Přidat k oblíbeným
 Podsekce MůjScriptu:
Tvůrčí tým
Napsali nám
Guestbook
 Náš Webtip:
Poeta.cz - server nejen o poezii
MůjCitát - server o citátech
 Nenechte si ujít:
Řešení nekompatibility na jedné stránce
Objekt navigator
Cookie manipulátor
Využití cookies ve formulářích
Počítadlo návštěv jednoho člověka na dané stránce
Faktoriál
Animace obrázků
Záměna více obrázků
Záměna dvou obrázků
Kontrola údajů ve formuláři
Přístup k prvkům formuláře pomocí pojmenování
Přístup k prvkům formuláře pomocí pořadových čísel
window.clearTimeout()
Načasování v JavaScriptu
Operace s časovými údaji
Datum a čas - začínáme
Stavový řádek
Vytvoření nové stránky
Ovládač události onDblClick
Ovládač události onClick
Ovládač události onUnLoad
Ovládač události onLoad
Příkaz continue
Příkaz break v cyklech
Příkaz for
Příkaz while
Příkaz do while
Vstupní okno
Potvrzovací okno
Výstražné informační okno
Logické operátory
Příkaz switch
Podmínka if else (2)
Podmínka ? :
Funkce - začínáme 2
Funkce - začínáme
Pole v praxi
Proměnné v praxi
Základní aritmetické operátory
Kam se scripty? Jaká je správná základní syntaxe JS?
JavaScript - co to je?
Generátor čísel sportky

V tomto příkladě si ukážeme, jak si usnadnit tipování do sportky.

Zdrojový kód:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Generátor čísel sportky</TITLE>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!--
function vylosuj(pocet,rozsah)
{
s=""; cisla=new Array(pocet);

for (i=0;i<pocet;i++)
{
ruzne=false;
while (ruzne==false)
{
ruzne=true;
cisla[i]=Math.floor(Math.random()*rozsah)+1;

for (j=0;j<pocet;j++)
if (cisla[i]==cisla[j] && i!=j) ruzne=false;
}
}

for (k=0;k<pocet;k++)
s+=cisla[k]+" ";

window.alert("Vylosovaná čísla:\n"+s);
}
// -->
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
<H3>Generátor čísel loterie</H3>
<FORM>
Rozsah od 0 do
<INPUT TYPE="text" NAME="rozsah" VALUE="80" SIZE="3"><BR>
Počet losovaných čísel:
<INPUT TYPE="text" NAME="pocet" VALUE="10" SIZE="2"><P>
<INPUT TYPE="button" VALUE="Vygeneruj"
onClick="vylosuj(pocet.value,rozsah.value);">
</FORM>
</BODY>
</HTML>
 


Výsledek:

Generátor čísel loterie

Rozsah od 0 do
Počet losovaných čísel:



Vysvětlení činnosti:

Základním kamenem v tomto příkladě je funkce vylosuj(pocet,rozsah). Pocet udává počet čísel, které se budou losovat a rozsah udává rozsah generovaných čísel (např. 0-25). V této funkci si nejdříve inicializujeme proměnnou s, která bude později zastupovat výpis jednotlivých čísel. Dále si inicializujeme pole cisla, které bude mít argument pocet - počet losovaných čísel. Poté si za pomocí podmínky for "zacyklíme" generování jednotlivých hodnot. Podmínka se bude opakovat do té doby až se počet hodnot vyrovná s proměnnou pocet. Nyní už k obsahu samotné podmínky. Inicializujeme si proměnnou ruzne, které dáme hodnotu false. Pokud bude ruzne false vykoná se díky cyklu while další část scriptu. V ní proměnné ruzne přiřadíme hodnotu true (zdá se Vám to chaotické, čtěte dále). Poté poli cisla vygenerujeme další hodnotu pomocí funkce Math.random(), kterou následně vynasobíme rozsahem (Math.random() generuje číslo mezi 0 a 1) a poté ji zaokrouhlíme dolů a přičteme jedna. Musíme ale ošetřit případ, kdy se vylosované číslo vylosuje znovu. To realizujeme opět pomocí podmínky for a if. Když tedy bude hodnota stejná jako už nějaká vylosovaná dostane proměnná ruzne opět hodnotu false a cyklus se opakuje. Zde tedy vidíte význam proměnné ruzne. Poslední částí při generování čísel je uložení je jako hodnoty do proměnné s. Abychom mezi ně umístili ještě mezeru použijeme opět podmínku for, která nám ji tam vloží tolikrát, jako má hodnotu proměnná pocet. Nakonec pomocí window.alert výsledek vypíšeme do výstražného okna. Samotná část html pak jen přiřazuje formulářovým prvkům jména a následně, díky ovladači událostí onClick, aktivuje funkci vylosuj a jako argumenty vloží hodnotu obou prvků formuláře.

03.07.2002 | Příklady | David Havlíček
Dnes je 29. 03. 2024
Svátek má Taťána
 Kontakty na nás
ICQ: 108078007
muj-script@poeta.cz
mongi@centrum.cz
 Bleskové aktuality:
10.12.2002 Dlouho jsme tu neměli příklady, tak co kdybychom si dneska jeden dali?
07.12.2002 Poslední operáty, které si představíme, jsou speciální.
02.12.2002 Po delší pauze si představíme další operátory - řetězcové.
17.11.2002 Next operátory jsou přiřazovací.
10.11.2002 Jedněmi z posledních operátorů jsou porovnávací.
02.11.2002 Už jste slyšeli o logických operátorech? Pár jich taky je.
29.10.2002 Dalšími operátory jsou bitové.
26.10.2002 Dnes si představíme první z řady operátorů - aritmetické operátory.
24.10.2002 Další částí referencí jsou příkazy.
18.10.2002 Dnes se mrkneme na referenční přehled funkcí.
12.10.2002 Window je objekt, který má snad nejvíce metod a vlastností, tak se mu dnes podíváme na zoubek.
06.10.2002 Netradičně v neděli další objekt - string.
28.09.2002 Další sobota. Další objekt - screen.
21.09.2002 Hodně používáný je objekt navigator. Proto se na něj dneska zaměříme.
14.09.2002 Po týdenní pauze další referenční článek o objektu - tentokrát Math.
07.09.2002 Objekt location bude náš dnešní cíl.
04.09.2002 Na paškál si tentokrát vezmeme objekt history.
 Aktuální články:
Speciální operátory
Řetězcové operátory
Přiřazovací operátory
Porovnávací operátory

Copyright © 2001-2004 David Havlíček, design:Vít Dlouhý
Všechna práva vyhrazena (R)
Šíření článků, bez souhlasu redakce je výslovně zakázáno!