Nejlépe básně sám život diktuje, a říká-li vám někdo, že ČR má nejméně chudých v Evropě, nevěřte tomu - jich tu je! Já vím, že stokrát horší je to s Afrikou, Asií, Amerikou, ale jak je něco takového možné v blahobytné Evropě? Vlastní zkušenost mám nejen s hladem, ale i s naprosto diletantskou vládní statistickou metodikou.
Když vstáváš – ještě den je bledý
tak něco dáš si k snídani
poprvé a naposledy
zas až pak večer, u besedy
pojíme, jak dřív Římani.
Vždyť na svačiny, na obědy
kde asi člověk sebere?!
Toť pilíř ekonomské vědy:
kdo neplatí, ať nežere!
Chceš večer teplé jídlo denně,
a ne „si namazat!“
To nepochopíš, přirozeně,
kdos nikdy neměl hlad.
Jó, bufet - cesta do trapnosti
vždycky tě vábí na sta mil,
on, vědom si tvé důstojnosti
která z hrdosti se postí
skrytě tobě oznámil:
„Zas role askety se zhosti,
měj rozum, vždyť jsi bez peněz.“
Však co záleží na hrdosti,
když srdce volá: „Pij a jez!“
Ach! Namlouvat všem: „Nemám chuti,“
či zas somrovat?
Ne, nechápeš ta rozhodnutí
kdos nikdy neměl hlad.
Jdeš městem – tolik vůní, chutí
se ulicemi rozlévá
v žaludku prázdném cítíš pnutí
a chřtán jakoby plný rtuti,
že člověk málem omdlévá
a kolemjdoucí, jak jsou krutí,
těch párků! Pizz! A hranolků!
Ne chtivost; nezbytnost tě nutí
aby sis vsadil „na čórku.“
Máš ruce v kapsách, oči klopíš,
je těžké odolat!
To stejně nikdy nepochopíš
kdos nikdy neměl hlad.
A doma vedeš s bídou válku,
pravidelně od středy
s hrůzou čekáš na obálku,
kdy sem pošlou sociálku
že ve škole obědy
neplatíte pro Natálku!
Do kamrlíku vměsnáni,
v práci vám platí decimálku
- nebo jste nezaměstnaní.
Prý dává chudým dávek moře
ten náš štědrý stát?!
Tos nikdy nebyl na podpoře
tos nikdy neměl hlad.
Proč?! Ptám se – v dnešním blahobytu
někdo o žvanec soupeří?
Proč všechno zbyde na elitu
a není na pronájem bytu,
na školu, pračku, večeři?!
Přestaňte, sakra, vinit mi tu
„flákače“, „socky“, „cikány.“!
Myslete na solidaritu
a obraťte zrak na pány.
Však jestli přibývat nás bude,
tak může se ti stát,
že padneš i ty mezi chudé,
kdos nikdy neměl hlad!
Tento autor je zde nový. Pokud je podle tebe toto dílo závadné, klikni ZDE.
Hodnocení:1.5 (celkem: 3, počet hlasujících: 2)
Zobrazeno 35x (přihlášenými uživateli) Líbilo se Ti dílo?Doporuč jej >>
Souhlasím s tím, že je dnešní doba, kdy je jakýkoliv úspěch a jakákoliv životní hodnota měřená penězmi obtížná. Spousta lidí končí na dně, protože hranice mezi úspěchem a neúspěchem je malá. Stačí pár drobných chyb a smůla a člověk se z toho prakticky nemá šanci dostat.
To nic nemění na tom, že dávky jsou zneužívány, že "čórky" jsou vedeny agresivní cestou a člověku na druhé straně nikdy nevyjdou v kompromisu vstříc - byl jsem za poslední půlrok třikrát okraden výměnou za voňavku. Chtěl jsem dát dvě stovky, voňavky či hodinky vrátit a jít a nefungovalo to. Chtěl všechno. Chápu, že frustrace v těch lidech bombtná a pak jsou schopni všeho, ale sama křičíte v básni, že útočit na pány - tak proč to odnesu já, nikterak bohatý student?
Báseň jako taková je hrozná. Vadí mi tam "chudá arogance" typu : Jó, bufet - cesta do trapnosti - cože? Tak my jsme chudý - to se stane - a vadí nám bufet?? A to je přesně to, proč se do tý chudoby někteří ti lidé dostali. "Bylo jim trapné, tak utratili víc." Nelíbí se mi ani forma takového výsměvného nadávání. Celé téma jde pojmout lépe. Dotknout se lépe a více konkrétních problémů, které má chudý a hladový člověk.
A já věřím. Věřím, že je hrozné mít hlad. Že je hrozné žít na ulici. Vždy mě ale zajímá konkrétní příběh. Proč se tak stalo? Jak ztratil ten člověk rodinu? Proč mu nepomůže žádný z jeho přátel? Má vůbec nějaké? Co udělal pro to, aby se do téhle situace nedostal? Nesnažil se málo?
Nedá se přece čistě odsuzovat, stejně jako čistě hájit a pomáhat všem i té většině, která se nesnaží. Na to žádný systém nemáme.
po dočtení - je mi smutno
já takový komentáře moc nepíšu, ale je mi smutno.
propastné rozdíly mezi lidmi v jednom státě. jak psal Satanriel, - elegie.
z mýho pohledu tak čtyřka.
Neumím si pomoct, ale báseň má jeden velký a silný moment, který dnešní společnost nerada vidí. Nebo spíše vidí a nerada na něj ukazuje, protože rovnost není ani mezi zvířaty. Některá jsou si rovnější.
Jde mi o tohle: Přestaňte, sakra, vinit mi tu
„flákače“, „socky“, „cikány.“!
Myslete na solidaritu
a obraťte zrak na pány.
Hlavní problém a gró dnešních sociálních rozdílů. Dalo by se to označit jako zákon padajícího hoXna, ale proč?
Tohle je na sociopolitickou diskuzi. Přesto, díky za vnímavou autorku!
hele já si neodpustím, takže to co si vypíchl flákači jasná sorta, takových je v každém státě cikáni multikulturní problém, v každém státě. nebo chceš-li menšina, a problémy s ní spojený
ale "socky" - to je alarmující, protože do tý kategorie se volným krokem stěhují i bezproblémoví občané, jedno jaké barvy tváře, jakého vyznání, či sexuální orientace, prostě TO je problém společnosti, že tuhle kategorii z lidí vytváří. tedy alespoň z mého pohledu.
pak kde je ta solidarita, o které se píše a o které se mluví v každém druhém publicistickém pořadu, který nic neřeší, jen otvírá moře otázek.
Oukej...
Cikáni, romové, cigáni = etnický problém, nikoli rasový, stačí pochopit a rasismus zmizne. (u nás romové, jinde ve světě třeba muslimové, každý má něco).
Ale co jsem chtěl...socky.
Jde o to, že se umělě vytváří třídní boje, kdy střední třída je nabádána vrchní (jakože vrchností) třídou, že je ke dnu tahá nižší třída.
Samozvaná vyšší třída rozštěpila střední třídu na několik frakcí (nižší střední, vyšší střední etc etc etc) a tím vytvořila konflikt už uvnitř samotné třídy.
Co chci ale říci, mile rád každý ukáže na to, že "socky" (nesprávně použitý termín) jsou ta lůza, který brzdí všechny. A mile rádo horních 10k vyhodí čísla, jenž krmí onu lůzu a nezapomenout říct, že je živý střední třída.
Přitom problém je ten, že poměr sociálních dávek vůči platům/odměnám/zlatým padákům (a kdo ví k čemu všemu) vrchní třídy je zanedbatelný.
Problém nejsou ti dole, ale ti nahoře.
Díky mediální masáži mezi střední a nižší třídou ta vrchní uniká a zbavuje se pozornosti a může krást více a více. A když kousek lupu upadne, spadne nejníže, protože gravitace.
To je pro mého čtenáře hlavní myšlenka celé básně.
Problém, který je uměle vytvořen, aby se neukazovalo na nebesa a plivalo se na kanálů. Smutné.
Socka je fenomén, který by nemusel být, ale taky si klidně Evoluce mohla říct, že nemusíme mít dvě nohy, ale čtyři. Neovlivníme.
Jednoduše řečeno. Socka dostane pár tisíc za nic, nejmenovaný člen nejmenované strany na vyšších místech sta tisíce za nic. A stejně střední třída ukáže na toho dole, protože je to lehčí.
_________
Kdyby autorka zapracovala na formě a jízlivosti, ostrosti, kritice a kdo ví v čem je dobrá. Neváhal bych změnit hodnocení i o několik řádů
je mi smutno obecně z chudoby, ale vezmi si čr
kdepak třídy, jakože ta elitní nejvyšší, střední a nižší, ne. jsou jen dvě, bohatí a chudí
to je alarmující nezdá se ti?
já to uvnitř čtu, uvnitř toho textu, proto je mi smutno. protože to tam je.
anebo není, ale pro mě bylo, na přečtení.
já vím, že moje smutno ho*no řeší.
lidi si nechají doslova s*át na hlavu. česko je takový malý absurdiánum, nebo jak to říct. máte zákony, které ale když na věc přijde, netrestají. a od toho se všechno odvíjí. potom si kdejakej pitomec může dovolit to, co by jinde v evropě, německo třeba, dovolil jen jednou.
třeba metanolová kausa, vůbec soudnictví. to je škoda slov. škoda.
a přitom za první republiky, já vím, je to dávno, ale je to součást historie, historie čr, tak za první republiky byla česká republika srovnatelná se švýcarskem. být čech a být švýcar = to bylo něco.
dneska? výsměch. tedy pro čechy.
Cítím z toho marxismus v ryzí podobě
Pěkné.
Kdysi být čech, byla čest a byli jsme na vrcholu téměř všeho. Teď?
Popelnice světa, včetně zákonů.
Co čech, to mudrlant, už ne muzikant.
Třídy jsou opravdu dvě, sytý a hladový.
Zbytek je iluze, umělé vytvořeno, aby se neřeklo, že neexistuje zlatá střední cesta Absurdní.
Tohle téma spíše do fóra.
Sytý hladovému nevěří |