Ach bože! Po přečtení některých příspěvků je mi jasné, že tady budu ztracen.
Když dovolíš, řeknu jen - krátký a pro mne obsažný poetický text; moc fajn se mi ve vlnách tvých obrazů plavalo.
někdy nemám potřebu hnípat se v důvodech použití
těch kterých obratů, zkoumat reálnou smysluplnost řečenýho,
zaobírat se pomyslným přesahem tříštivých myšlenek...
někdy mi stačí, že se mi do cesty postaví konsonance, eufonie jazyka
(a že v češtině sakra umí znít) - to pak rád uhnu, nechám projít,
a nejmíň podvakráte se otočím...
tady jsem spokojenej posluchač
když zkamení výkřik, zbyde mlčení
když mlčení zkamení
je světlo
Jsem tu zase a zkusím jiný oko.
Tichem ztlumené, hm. To vyjádření není doslova dokonavé, ale musí být. Ticho je absolutní. Žádné kompromisy. Proto tak (u mě).
Hubené časy širých objetí / se divím jak lze docela snadno z běžného vykouzlit extraordinérní. Spektakulární ! Pitoreskní !
A teď se mi teprve, teprve teď se mi promítl před očima ten černobílý film sna. Sen, který je buď živý nebo zapomenutý stejně jako bílá a černá stejně jako ticho, které v kontrastu tiší.
Ale co tam dělá ta partaj?
Já to nechápu. Copak je to ztlumené ticho všechno, co slyšíte a vidíte?
Co tam dělá partaj? Kromě toho, že partaj je politická strana, nebo účastník jednání před úřadem, znamená také nájemníka, nebo jeho rodinu. Střecha, krajíc, objetí? Co dělá střecha v přeneseném slova smyslu, ale i prakticky?
Co je pitoreskního na hubených časech širých objetí? Co to asi znamená? Že už ta objetí nejsou tak široká. Když chceš obejmout, musíš nejprve otevřít náruč dokořán.
Já nevím, no. Je jasný, že Vám nemůže bejt jasný, co je jasný mně.(A teď jsem si vyprskla).Bože, jsem to ale mamlas.
vsouvám se, neboť
zaujal mě Sirkův pojem - že ticho je jen absolutní
myslel si to tak? že když je někde použito ticho pak k němu žádné dodatky, prostě ticho je ticho?
a slyšel si už někdy kolik zvuků má ticho?
absolutní ticho, to je mrtvo podle mě.
proto mi tam to Inčino ztlumené ticho nevadí, asi možná trochu i naopak
ale nic k ničemu, to já jen, že mě to zaujalo.
jakejpak souboj prostě mě to trklo do očí, to jak Sirka psal
takže ty to máš stejně jako on? a koukáš na to z filosofického pohledu, nebo z čistě emocionálního?
Z obého, věříš?
Pro každý mám argumenty. A nedělej, že překvapená, dualismus je mi vlastní
(jsem si musel rýpnout, no)
A škoda, že souboj ne, to by měla Inka radost...
Jen k tomu tichu - nepřipadá mi, že by se v básni tvrdilo, že ticho není absolutní. Jen to, že něco ztlumilo. Metafora - tichem ztlumené může být utichlé, což je ve výsledku dostatečně absolutní. Ale je vůbec důležité, jak přesně onen stav vypadá? Bavíme se přece o poezii, nepíšeme manuály nebo jo?
Takové fámy tu prachsprostě leží, nevídáno. Ne, žádný souboj by mě nepotěšil. Jen zapálená polemika po vícero stran, pro to a proto.
Myslím, domnívám se, Jenn, z toho, co pan Sirka rozprostřel tu za úvahu, že v závěru svého rozjímání, přece jen nepomyslel a nevyřkl, že ticho je absolutní. Že to je jaksi představa podsunutá od pana pro pána Áše. A Tvým vstupem, Jenn, vzpomněla jsem si na Goetheho Nepřeložitelnou báseň.
Ein Gleiches
Über allen Gipfeln
Ist Ruh,
In allen Wipfeln
Spürest du
Kaum einen Hauch;
Die Vögelein schweigen im Walde.
Warte nur, balde
Ruhest du auch.
Tím bychom se mohli přiblížit absolutnějšímu tichu, ovšem dle mého stále ne absolutního.
Nikdo neslyšel o klišoidním výrazu-ohlušující ticho?
No, to já jen tak.
já když jsem si ji četla, napadlo mě jedno slovo, které okamžitě v ten moment bylo pryč a já se k němu marně snažím najít cestu, abych ho mohla napsat, tak třeba až už bude po všem, bude na světě, opět, nebo už prostě nikdy
takže musím popsat jinak
a volím, jiskrná melancholie
navozující energický klid
Když už tady mám osm upozornění tak to bude něco.
Omáčka M. zajímavě podotkl, že v básni není psáno, že ticho není absolutní. Pro Jenny je zase ticho jakýmsi netichem. Samozřejmé, že v básni něco psané je a něco není... dostáváme se ke konsenzům, nevyřčeným (ne však absolutně) dohodám, o tom co a jak bude fungovat. A zrovna dneska jsme bicyklem najeli do kanálu. Jasně, že pan Štěstí měl na mysli polemiku a nikoli souboj. Ani on není tak soutěživý jak se může zdát. Jen hravý.
Inko, samozřejmě že je toho v básni mnohem víc, ale hádám důraz tam, kde by mohl být... nebo by mohl být tam, kde ho hádám. V jiných částech jsem narazil na hutné prostředí a tak jsem víc sklouzl po povrchu a nebádal do hlubin, to někdy prostě dělám a je to hřích. Partaj je pro mě jen a jen politickou stranou a chtěla-li jsi ukázat na jiný význam, který slovo nosí (nosilo), tak jsem zcela mimo. Hubené časy širých objetí mi docvaklo (asi celé) už napoprvé, pitoreskní je mi ten výraz tím, že se něco takového vůbec stalo. Prostě pozoruhodný. Nečekal bych něco takového nikde, rozevřela jsi o o kousek moji nádobu představivosti.
V polích
klidno
ve vrcholcích
ku poslechu
ani dechu.
Ptactvo mlčí v lese,
nikde nepohne se
ani chvojí.
Počkej, v krátké době
také tobě
duch se upokojí.
/překlad Jan Evangelista 1889/
Existují samozřejmě i jiné překlady, osobně jsem si i sama jeden vytvořila.Především totiž ve druhém verši totiž nevidím klidno, nýbrž ono ticho.
Tády se nemusíš zastávat, je mu zřejmé, že do něj ďobu jenom s láskou. (On do mně ze zábavy.)
Já vím, že bych měl tam, a né tady, já vím, že ryba se zemí se nejí, já vím, že víš. Ukončím to! Takže.
Jestli je to další z řady "čtenáři, řekni co mám psát a já to napíši", neporozuměl jsem zadání a proto si budu hledat vlastní rybník, kde se osvěžím.
Budu kuchat od hlavy, pomalu, mám malé prsty.
Proč hned prvním řádkem stavíš čtenáře do nejistoty?
Kombinace slov tak tichem ztlumené - já beru ticho jako obsolutní jev, ticho je ticho, že ani myšlenka nešustí. Slovo tak mi připadá jako údiv. A ztlumit tichem? Není to lehce v rozporu? Ticho je absence zvuku, ztlumené znamená, že tam ještě něco hlučí. Je to jako černou barvu překrývat bílou, pořád tam něco je. Proto i dvojtý údiv (bez skepse). a hubené časy širých objetí - Po prvních pár řádcích jsem zmaten, skoro až zrazen schopností vědět a naráz mi tímto řádkem posuneš naději, že bude líp, i když je nejhůře, jakože nic? Ve zlých (hubených/špatných) časech se nejvíce věci semknout a přes objetí to jde nejlépe.
Házíš si se čtenářem, jako když můj pes chytl kočku na poli. Vzduch, země, vzduch, země...
A pak hned zase! asi
asi se mi zdají - strašné s tebou. Vracíš se k začátku. Nejistota sama sebou, nebo nejistota v sobě či k sobě? 2x asi - není to téměř negace? -1 (asi) x -1 (asi) = 1 (určitě)? Mi to tak přijde, dvojtý údiv, kdy sám sebe vyvrací. od krajů z krajíce nad partají -typická Inka, skoro, snad, sorry, já to tak nemyslel. Tohle je slovní, ale spíše fonetická hra se slovy. Ale přijde mi to jako vata, dobře se v puse žvýká, ale nenasytí. Skoro jako popěvek nějaké písničky.
Bohužel, sny...černobílé jako klavír, opět, dualita, buď a nebo, jistota versus nejistota, teď jdeš ještě dále a taháš do veršů i barvy. Dvě barvy. Bez možnosti argumentace či míchání.
Jako čtenář si připadám na housenkové dráze. Mám jistotu, že pojedu nahoru, na vrchol, mám jistotu, že pojedu dolů, ale nemám jistotu, jestli vykolejí nebo ne. Tu nejdůležitější mi nedáš. Sláva Ti!
Poslední dva řádky celé to sekají, ukazují progres autora a jeho záměr.
Stačilo přehodit pár slov a hned je vše jinak. Tak se nám hrdě propadlo o řádek dolů a dovolilo doplnit střechám řádek do tří slov. A naráz z nejistoty je čisté konstatování. Prostě fakt.tichem ztlumené střechy.
A z tak taky není už údiv (aspoň jej tam nevidím), ale konstatování.
Celá báseň jako by si chtěla hrát na sonet. Odporuje si, a nakonec. Začátek změní v konec, elegantně, jen výměnou (téměř a pouze) dvou slov.
Já bych zatleskal, ale sakra pořád nevím čemu!
Buď jdu na to špatně, nebo dobře a přešel jsem to, nebo autorka mi by měla říct a ona neřekne, protože já jsem čtenář.
Celé se mi to dobře čte, protože si můžu s textem hrát, neříká mi, kdy se nadechnout nebo vydechnout (jestli vůbec!). Myšlenku to má. Takovou, jakou si čtenář udělá.
A já si udělal obraz. Nelíbí se mi, protože malovat neumím. Ale pověsil bych si ho, jako memento.
Už vím, co mi to připomíná! Houslový klíč! Krásné kličky, elegantní na začátku, přesné tahy a pak ... tečka, surová a syrová, protože má začít hrát čtenář.
Je to pochybovačská báseň. Jistota v nejistotě nebo nejistota v jistotě. Hrneš to před sebou a pak se zastavíš před haldou suti.
Jakou známku chceš? Tady je to jedno.
Nulu jako znehodnocení člověka (což je vyzvednutí básně)?
Nebo pětku jako vyzvednutí básně (což je znehodnocení člověka)?
A je-li pod tichem jakýsi jiný hluk, pak pod tím hlukem je opět jakési jiné ticho./Zdeněk Kožmín/
A ne, není o řadě co mám psát, napíši. Naopak. A překvapuje mě jak se té myšlenky do konce komentu nechceš pustit.
Chceš skutečnou indicii? Tu noc, jsme spolu mluvili a tenhle text vzniknuvší před tím hovorem, je pouhým emotivním přirovnáním k faktům, kterým jsem zcela neporozuměla.
Příběh zde nehraje roli. Vyprávěnky co se nevypráví. Na konci bys měl mít jen jistou esenci, která s Tebou něco udělá, anebo taky ne. Jednoduché. Pracuji se slovy jinak, než že bych stopovala pouze významově. Naopak. Jsou texty, kdy příběh nehraje pražádnou roli, však pouze jednotlivé energie rozvržených not, prostřednictvím písmen a následně celek, jakožto při všem, co musí nějak začínat a končit.Taková je nejspíš odpověď.
S panem Kožmínem bych nesouhlasil. Dělá si vlastní pravidlo, své pravidlo, že za hranicí ještě něco je...tak to můžeme natáhnoud ad hoc a to nemám rád, protože pak je kousek ad absurdum.
Někdy je jen myšlenka vlastní vlasnictví, proč to tedy dávat na slunce, ať hnije (někomu kvete, pravda)?
Esenci a energii tam cítím, nevšimla sis? A že Tu noc, jsme spolu mluvili (sakra, jak tady chybí citace), hodně toho bylo řečeno.
Zkusím s odstupem času na to pohlédnout znovu a budu stopovat linii.
Energii/esenci/vesmír (na slovech nezáleží přeci).
Pocit si odnáším, to je fakt. Proto sama jsi odpověděla a dávám trojku. Protože něco mám, něco nemám a tři je střed.
A má myšlenka, vem a přeformuluj a vrať, jesltli si troufáš.
Nevadí mi, že Ti uniká smysl.Nevadí mi, že se Ti text nelíbí. Vadí mi to slůvko promiň, kteréžto takto přiřazeno zní skoro jako sprosté slovo. Proč, promiň? Co bych měla promíjet? Že máš jiné estetické cítění? Zaplaťpánbůzatydary.
Housličky a svízel | První automobil | o voknech a tak | Slunce marní | I hory roní slzy