Nikdy bych nevěřil, kolik se toho dá napsat k několika veršům s celkem přímočarým obsahem; prostě - čumím na drát, jak se dá rozebrat forma, když se to zná
Vláha lesní rosy
přidává mi úsměvu,
chtěl bych tu chodit bosý,
v zimě i po sněhu.
Xx Xx Xx přízvuk - 1., 3., 5. ( lichá, lichá lichá - trochej)
Xxx x Xxx přízvuk - 1., 5. (lichá, lichá - trochej)
Xx x Xx Xx přízvuk - 1., 4., 6. ( lichá, sudá, sudá - jamb)
Xx x X xx přízvuk - 1., 4. (lichá, sudá - jamb)
poslední má sice nádech nedokončenýho daktylu
(v zimě i po sněhu nesu si koledu - Xx x X xx...), však výše postavený verš
pokládám rovněž za jamb
možná pomůže výsek z kdysivá odpovědi Pavola Garana (snad Mistr promine):
vzájomných kombináciách – môžu sa stretnúť na ploche jedného textu.
Kombinovať ich však s daktylom (a to ešte o slabiku dlhším) kvôli nejakej rytmickej pestrosti je... no tu to teda nevyšlo. A nemalo to veľkú šancu na úspech ani keby ten zamýšľaný daktyl bol skutočný.
Ešte k daktylotrocheju...
To je verš v ktorom sa daktylské a trochejské panely striedajú podľa nejakého plánu. Napr.:
Od Čadce k Dunaju počuť čudnú nôtu:
hranicu stavajú z ostnatého drôtu,
kamarát-separát, nová paralýza,
z Moravy do Blavy vyžaduje víza,
(K. Kryl)
Toto je daktylotrochej typu DDTTT
alebo:
Z cudziny tulák pod hruškou stál som
zotlenou spola.
Poddaných krvou napitá pôda
domov ma volá...
(I. Krasko)
toto je daktylotrochej typu DTDT / DT
Ešte také...
Verš ako
Prichádza zvláštna samota
sa normálne považuje za štvorstopový mužský jamb a väčšinou aj v básni alternuje so svojou ortodoxnou podobou, napr.
a vchádza zvláštna samota
a so svojim ženským variantom, napr.
Prichádza zvláštne osamenie
Ak však nealternuje ani s jedným ani s druhým a je ním napísaná celá báseň, možno ho chápať ako daktylotrochej typu DTD, a to zvlášť v prípade, ak sa výskumom preukáže, že autor autor svoje jamby začínal výlučne klasicky jednoslabičným monosylabom. Kdesi som na to videl príklad, ale hľadal by som ho teraz veľmi dlho.
a) neprízvučným monosylabom, takzvanou predrážkou alebo anakrúzou:
když máme pádný důvod brečet
b)prízvučným monosylabom:
Sníh jako dobrý důvod brečet
c) trojslabičným slovom alebo výslovnostným celkom s prízvukom na prvej slabike:
Nemáme žádný důvod brečet
Ve tmě je dobře hodně brečet
To sú tri najbežnejšie podoby jambického incipitu. Prax pozná aj iné, o ktorých sa však z dôvodu ich nízkej frekventovanosti verzologické príručky takmer nezmieňujú, ale jazyk ich ponúka na využitie. Náš jamb sa teda ešte môže začínať:
d) ľubovoľným nepárnoslabičným slovom alebo výslovnostným celkom s prízvukom na prvej slabike:
Ignorujeme důvod brečet
Nehledáme si důvod brečet
Nezakazujeme vám brečet
e) ľubovoľným párnoslabičným slovom, alebo výslovnostným celkom s prízvukom na prvej slabike, po ktorom (po tom slove či celku, nie po prízvuku) nasleduje intonačný predel a po ňom neprízvučné monosylabum (predklonka). Znie to asi komplikovane, ale je to triviálne:
moc, moc složitostí, tohle mi nikdy nepasovalo...
nicméně jsem se domnívala, že Xxx je daktyl, ne trochej, takže jsi mě úplně domátl
- jamb jsem měla za to, že je zase jednoslabičné zakončení verše, mužský - těžká doba, ženský - LD... ale to jsou fakt ty primitivní základy, co jsem měla zakódované...
- proto nerozumím vysvětlení s počítáním na sudé, liché a jiné...
:(
mohl bys mi to prosím vysvětlit úplně polopaticky?
Resp. když je liché co, tak se děje co apod.
když je přízvuk na lichých slabikách, tak... ?
- můžeš mi to vysvětlit konkr. třeba na téhle ukázce?
Díky.
"Měl něhu jejich kroků a teplo jejich těl,
měl karmín jejich retů a feniklový pel,
když teprv pozdě k ránu vál přes můj Archipel." ...
je k tomu nějaký početní vzorec, který si můžu logicky odvodit nebo spočítat?
...
protože jsem tohle zatím v žádné knize nerozluštila a ten pan citovaný je na mě nějak přechytralý...
označila bych to teda ---
Xxx Xx Xx x Xx Xx X
Xxx Xx Xx x Xx Xx X
Xxx Xx Xx X Xx Xxx
nebo (x Xx Xx X) ?
přízvuk na lichou - trochej ("nesuď boha holou rukou"),
na sudou - jamb ("jak lvové bijem o mříže"),
tříčtvrteční rytmus (1. 4. 7. atd) - daktyl ("když sem šel na půdu pro hrábě")
...ale dycky říkám, že velkou výhodu v tomhle mají ti,
co na něco kdy hráli
p.s. ta stránka, jo, tohle jsem četla pětkrát... vím, jak co vypadá, ale nevidím to v tom textu ---
už vím ale, kde byla chyba... (dva hlavní přízvuky v jednom slově - nekomentuj )
pod pojmem velmi chytrý člověk si představuju někoho, kdo nadměrně ovládá většinu oblastí - tj. včetně literární teorie a praxe.
- tudíž by nebyl spokojen s tímto výtvorem.
- prvotně spatlané rýmy
- opakování slov - les, duše, sníh
- útok na smysly: vůně, vláha, samota, mysl, naděje, úsměv - velké prázdno v ještě "větších" slovech...
- ptačí zpěv, rosa, sníh - překombinováno - jaro, léto, podzim, zima ... do mísy a zamíchat a vylít do kanálu - nebo aspoň každé strofě určit jedno...
- falešná skromnost na pozadí přírodních motivů - no hurá, ale žádná sláva.
toť celý obsah - opravdu byl tak chytrý?
Trápení | Doktor Twardowski | Mefistofeles Faustovi | Ticho zabiják |