Každý máme svůj sen a představu o životním štěstí. Někdo chce být dobrým právníkem, jiný skvělým řemeslníkem, někdo chce velkou rodinu, společenské postavení, nějak pomoci lidstvu, zapsat se jako bravurní sportovec. Já chci být spisovatelem a vydávat knížky.
Jenže když naše krásné představy šlápnou do bláta reality, vše je jinak. Najednou člověk zjistí, že i jiní lidé píší, že je velká konkurence a svět je neúprosný. Mám svojí filozofii jednoho procenta. Pouze jedno procento z veškerého počtu sportovců, právníků, řemeslníků, spisovatelů (a dalších) je úspěšných. Krásným příkladem jsou olympijské hry, kam přijedou tisícovky sportovců z celého světa, ale jenom špička ledovce dosáhne na vrchol, zapíše se do historie, vyhrají. Stejné je to i s knihami.
Samozřejmě, určitě si teď klepete na hlavu, že někdo, kdo nepíše zrovna nejlépe a nevydal ani tečku, má Vám radit. Pokud nechcete mé rady, nikomu je nevnucuji. Jestli jste zkušeným autorem a víte vše, můžete jít dělat něco smysluplného.
A těm, kteří zůstali, děkuji.
Takže začneme.
Hned na okraj zaútočím atomovou bombou na vaše představy o úspěšném spisovateli, který chrlí knížky jednu za druhou. Je takový mýtus, že musíte psát nejlépe na světě, aby Vaše knihy čtenáři s chutí kupovali. Na tohle honem zapomeňte. Nemusíte být nejlépe píšícím pisálkem, ale nejlépe prodávaným a to je hodně velký rozdíl. Zkusím Vám to více objasnit.
Pokud jste poslední desetiletí neprospali v hibernační komoře, jistě znáte knížky o mladém kouzelníku Harry Potterovi. Co si budeme nalhávat, už vyšly i mnohem lépe napsané knihy než tyto, ale nikdy nedosáhly prodejnosti srovnatelné s Harry Pottrem. V čem je to „kouzlo“? Hlavně dobře zvládnutý marketing.
Představte si, že chcete napsat knížku, ale také chcete, aby se Vám dobře prodávala. Bojíte se pomyšlení, že Vaše knížka bude ležet ladem na pultech knihkupectví a koupí si jí jen nějaká pomatená bábinka, co chtěla harlekýn odvedle.
První otázka zní: Pro koho píšete?
Zní to dost legračně. Přece Vy píšete pro všechny lidi, protože chcete, aby si Vaši knihu koupilo nejvíce lidí. Jenže v tom je zakopaný pes. Vy nikdy nebudete psát pro „všechny“, protože je rozdíl mezi lidmi. Je rozdíl mezi mužem, ženou, dítětem, mladým a starým člověkem. Je rozdíl mezi člověkem, který má vysokou školu a dělníkem ze stavby. Všichni máme jinou chuť ohledně čtení a to je první výhoda, kterou Vás chci naučit.
POZNEJ SVÉHO ČTENÁŘE!
Budu se držet Harryho Pottra. Rozhodně to není četba pro všechny lidi. Je to účelově zaměřené pro školáky od věku 6-15 let. Dokonce i hrdinové jsou dětmi, aby se čtenář/divák více ztotožnil s aktéry děje.
Dále jsem zaregistroval v poslední době další fenomén s název Twilight sága. Taky účelově zaměřené. Hrdinové jsou nyní už mladí lidé a světě div se, do knihoven a kin se hrnou puberťáci, kteří se ztotožnili s hrdiny. Chtějí vidět, jak se krásní a mladí upíři poperou s problémy, kterým jsou denně vystavováni teenageři z reálného světa.
Abych to do třetice podtrhnul, podívejte se na Román pro ženy od pana Michala Viewegha. Už samotný název jasně napovídá, že takový průměrný chlap se asi bude nudit a naopak, ženy se rychleji ztotožní s aktérky děje a pochopí jejich problémy.
Už to vidíte? Nelze psát pro „všechny“, protože paradoxně píšete pro nikoho. Nikdo se neztotožní s Vašimi hrdiny, nikdo nenajde něco ze svého života, co by ho spojovalo s postavou v knize nebo ve filmu. Nikdo si nenajde cestu k tomu, aby si koupil Vaši knihu.
Já jsem se zaměřil na fantasy prózu pro chlapce od dvanácti let. Sám jsem byl odchovaný na Conanovi a dobrodružných příbězích o silných bojovnících. S palcem zaraženým v puse jsem sledoval Arnolda a říkal si, že bych se jednou také stál válečníkem.
Často přemýšlím a zkoumám, co by takové chlapce kolem třinácti čtrnácti bavilo číst. I Vy přemýšlejte, co Vaše čtenáře baví, je to hodně důležité. Musíte nechat své čtenáře ztotožnit se s hrdiny, jinak knihu rychle odloží.
Nejsem žádný sobec, který by něco tajil před ostatními jenom pro to, aby měl z toho užitek. Věřím v reciprocitu. Raději Vás naučím chytat ryby, než abych Vám je prodával.
(Uvítám komentář, polemiku, kritiku)
Díla mohou hodnotit (bodově) pouze registrovaní uživatelé, kteří vložili alespoň 5 komentářů.
Jak prodat svou knihu | Entita zla | Grogam: Do poslední kapky (část 4.) | Grogam: Do poslední kapky (část 5.) | Legenda o chlapci z mlhy