Technika na štýru. A jako dětská poezie myslím trochu složitá. Což s velkou pravděpodobností dělá i slovosled.
Jinak oceňuju jakýkoli pokus o to psát pro děti.
díky Inko, muselo dát práci napsat pozitivní komentář, když - všechno špatně
technika - nula, vím, byla soutěž a byla chuť, jakože u mě
jinak já to brala tak, že "pro děti" jakože co bych jim byla schopná přečíst, takto jakože pro děti, nevím, jestli jsem to vysvětlila
asi ne, nicméně
nu což tak se ti to nelíbilo, stejně nechápu, proč si to nenapsal normálně, prostě ne, nelíbí
mně máti moc pohádek nevyprávěla, možná to bude tím
anebo ne
Hoy,
takže se pozastavím u pár věcí. Snad budou k básni (k věci).
Rýmovačky pro děti, musím uznat, že Jenny na to kápla. Není dítě jako dítě. Klidně si dokážu představit, že se tohle učí 12ti leté dítě, i mladší, ale tady mi lehce hapruje udržitelnost. Rozhodně bych nespojoval jako hlavní osu a stožár a lá dvojce "rýmovačka+dětské" => pro děti. Protože kámen úrazu je v samotném typu rýmu ... nejvíce se pro děti upřednostňuje gramatický rým (nejlépe ještě souzvučný).
Asi mám i výhodu v tom, že (již) vím o různém časovém pásmu tvorby. Co bylo, když druhé nebylo.
Báseň: šíleně se mi líbí první řádek "To se ale dějí věci, říkali mi šneci" s kontrastem k následujícímu "lesní víly tančí se skřítky" - proč? Jednoduché. Logický odpor, který ale neplatí v pohádkách. Viděl už někdo rychlého šneka nebo pomalou informaci? Stejně tak i otázka, jak rychle se dokáže šnek plazit, aby uviděl tanec víl a skřítků? Pokud vím, v pohádkách vždy tanec víl je divoký, rychlý, smrtící, kór se skřítky a výpráví to šnek? Nejpomalejší tvor v lese a díky ulity, kam se může schovat, asi i ideální divák onoho bujarého tancování (slimáky nepočítám, ti jsou fuj)? První sloka plně splňuje podmínky pohádky, rychlý šnek, divoženky, les, tanec. Prostě tajem. Super!
Druhá sloka je trochu pochmurnější, ale veselost není známka a záruka pohádky. První věta trochu více rozkrývá první část básně (bouřkový tanec => dozněly hromy, ustal déšť; opakující se motiv divokosti, nespoutanosti, bez řádu, přesto stále tanec). Nastává napjatá situace, ticho po bouři, a co bude dál??? Jelikože zde neexistuje vázaný verš, čtenář musí jen doufat (nikoli tipovat a odvozovat) ve znění následujícího verše.
Pak BUM! Objeví se nikdo menší, než sám pan Král. Měsíc. A co udělá pan Král? Nic menšího, než rozhoupal celou tmu. Vše vyplňující tmu v lese. Tanec se mi zdá, že již není otázkou zemských radostí, ale díky rozhoupané tmě vznikl nový tanec, větší, okázalejší, rozlehlejší (vše pohlcující). A onen postříbřený les?
Já osobně tady vidím přeneseně noční oblohu se spoustou hvězd, které tančí. Takový tanec světlušek, jen v neskutečně větším provedení.
Shrnutí? Dobrá báseň, protože se člověk musí naučit její taneční kroky, a je vcelku jedno, jakou slyší hudbu. Tančím uvnitř, když ji čtu. Je pěkná, nese nádech lyrického cítění, hravé představivosti a v neposlední řadě skvělého tanečního zážitku.
Možná moc tuhle báseň chválím, ale proč ne? Po dlouhé době něco, co mi neproletělo žaludkem a řití jako skotské ragú od čínských prodejců. A připočtu-li fakt, že sama autorka publikuje málo, potěší to více.
Dal bych 4 body...3 jsou málo, na 5 už nejsem dítě.
děkuji a moc, za přečtení a komentář
tvůj osobitej komentář, kterej jako jeden z mála lidí odsud píšeš autorům
škoda, že tady není možnost hodnotit komentáře, dala bych ti plnej počet
na druhou stranu, ještě že tady takový hodnocení není, viz vzhledem ke všemu, no, nebudu do toho zarývat, to by bylo o něčem jiném, takže
když se řekne - pro děti - vybavím si pohádku anebo ano, básničku s krátkými, svižnými rýmy, který se dají snadno "uchopit" a tudíž i zapamatovat.
protože takový neumím, snažila jsem se to vkomponovat do pohádkovýho oblečku
a kde jinde než v pohádce, by mohl být králem Měsíc, žejo, no takže
a líbilo se mi i to, jak jsi vystihl shrnutí.
já děkuji.
udělal si mi radost.
Ano Jenny a když se řekne pro děti znamená to, že to musí být zcela nenásilné a snadno zapamatovatelné. Dodnes si pamatuju z útleho věku básně K.J.Erbena a to stačil pouhý pohled na ty řádky a nikdy z mé mysli nezmizí...u tebe si pamatuji jen první řádku a to ostatní už se mi do hlavy nevejde ať dělám co dělám. Tak tedy pro hodně velké děti
hm, vidíš to, Erben by mě nenapadl, coby autor pro děti
to já mám jednoznačnýho adepta a sice Jan Čarek a jeho Děťátko spí
("Položili maličkou, na vyhřátou mez
a nad její hlavičkou
šumí, šumí les.
Není to les jako jiný
jsou to samé kopretiny.
Přiběhla k ní koroptvička
co tu dělá ta maličká?
Přiběhla k ní mandelinka
co tu dělá ta malinká?
Nic nedělá - pěkně spinká
Nic nedělá - tiše spinká
samotinká, maličká
líčka jako jablíčka
koníci jí sladce hrají
ptáčkové jí cvrlikají.")
pro mě nezapomenutelná
i když i Hrubínovo pípá pípá nožky bolí - se vrylo do paměti
ale Čarek je Čarek
Mezi námi | Lesní království | Juliana | Černé stíny | 2016