Poeta - moderní literární server


lopata 1.díl

Autor: petrsemtam, 11. 9. 2010, Povídky

a takhle to je se všim

Již od nepaměti si lidé pomáhali při práci různými pomůckami.Mezi jednu nejstarší doloženou patří bezesporu i lopata ve všech možných formách.Ano i lopata dosáhla svého vzhledu jistými posloupnými fázemi.V době prehistorické nebylo na lopatě ani kousek kovu naopak celá se skládala s čistě přírodních a dostupných materiálů.Ale čas se nezastavil a tak je lopata téměř dokonalá.Musíme ovšem brát současný stav v této době.Ještě dodám,že se lopata zasloužila o zatím konečnou podobu člověka,když z ohnutých jedinců(prodloužením úchytné části lopaty)vychovala člověka vzpřímeného.
Nyní si povíme něco o samotném názvu dané věci.Z hlediska češtinářského je to -lopata.Logickým bádáním jsme rozložili slovo lopata na dvě.A to loket a pata.Vysvětlím,loket-první větší kloub pažní,který dodává lopatě na funkčnosti.Byl-li by loket oboupolý tj.ohýbal by se na obě strany paže,byla by lopata v rukou lidí k ničemu.Tudíž loktem dodáváme lopatě vlastního výrobku.Druhé slovo pata-je jakési kormidlo,které nás při práci zapírá a dodává nám půdní jistotu při výkonu.Při správném rozložení obou pat.....