Poeta - moderní literární server


Literární Tondísek 2

Autor: Antonín Sander Hvězdička, 2. 6. 2014, Blogy

...

Není Poeta pohřben zaživa? Jak psát účelové básně a nahánět body? Kdy je kritika přínosná a kdy už ne? Dáme kafe!?


Takovým paradoxem, ne nevlastním tomuto literárnímu serveru skončila literární soutěž minulého měsíce na téma "Pohřbeni zaživa". Zúčastnilo se pouze pět prozaických textů, přičemž jeden omylem. Próza buď netáhne a nebo je to pro autory složitější než schovávání se za -poetično. Já sám jsem v soutěži neuspěl, poměrně jednohlasně vyhrála Golpi se svým hezkým textem - Nechal jsem za sebou město. Tím bohužel nejen její, ale i Zakovo působení na Poetovi skončilo. Nevím, jestli za sebou nechali město, ale díru v podobě nového tématu určitě. Doufejme, že tradice soutěží neodchází s nimi...(potřebuju to někdy vyhrát)


 


V dnešním literárním koutku se podíváme na to, jak psát básně takové, aby uspěly u minimálně devadesáti procent čtenářů na literárních serverech ziskem plného počtu bodů. Nevím, jak je to možné, ale i lidé, kteří mají s psaním a čtením velkou zkušenost, neustále hodnotí podle citů. Je to lidské, chápu. Každý den je mi těch samých bezdomovců taky líto, jenže. Na litwebech působí tisíce lidí, střídavě aktivních a na chvíli vypnutých. Převážná většina z nich se plácá deset let na tom samém a ve světě literatury nic nedokázala. Proč? Protože se tyto weby používají jako zpovědnice a psychologické poradny. Něco vytkneš a aby ses o toho člověka bál. Kurva. Infarkt. Jdem ho vyzkoušet.


 


Propletená 


 


ležíš v trávě


a hmyz si brouká Tvoji píseň


proplétá se vlásky


když mi šeptáš


 


tenkrát chybělo málo


Tvůj klín chytal hvězdy


na nebeská znamení


a já pěl o lásce


 


trochu ses spálila, viď?


máš výraznější pihy


které jsem miloval dlouze


něžně a pečlivě


 


zdáš se mi 


Ty, má černá můrko


a já Tě musel prohrát 


v prázdných kartách osudu


 


Zhasínáš


 


vlasy padaly


když odcházelo chmýří pampelišek


chtělo se Ti spát


 


vzpomínám


blednul jsi a


krve by se nedořezal


 


pohřbili Tě zaživa


chemo a červ


tam někde uvnitř


 


měla jsem pocit


žili jsme


 


a teď zhasínáš


 


Tahle hra na city mi trvala čtrnáct minut. Jsou to vzorová "originální" dílka, které budu předkládat všem těm, kteří tvrdí, že podobné básně mohou napsat jen a pouze skutečné city a podle nich musíme hodnotit. Body, na kterých podobné bodující básně stojí jsou (alespoň pro mého kritika) jednoznačné.


 


BOD 1 - Buď něžný! Jednou, dvakrát. Klidně doslova. 


 


proplétá se vlásky


když mi šeptáš


 


které jsem miloval dlouze


něžně a pečlivě


 


BOD 2 - Buď osobní. Promlouvej. 


 


Ty, má černá můrko


 


trochu ses spálila, viď?


 


BOD 3 - Buď pateticky poetický. To, co řečeno bylo milionkrát, nás usvědčuje z lidskosti. Tu chceme. 


 


Tvůj klín chytal hvězdy


na nebeská znamení


 


a já Tě musel prohrát 


v prázdných kartách osudu


 


BOD 4 - Buď tragický. Romanticky tragický. Jako syn, kterého by chtěla každá matka. 


 


zdáš se mi 


Ty, má černá můrko


a já Tě musel prohrát 


v prázdných kartách osudu


 


blednul jsi a


krve by se nedořezal


 


měla jsem pocit


žili jsme


a teď zhasínáš


 


BOD 5 - Nepoužívej žádná slova, kterým by čtenáři nemuseli rozumět. Používej slova běžná a všední. Aby se sžili. 


 


chmýří pampelišek


 


a já pěl o lásce


 


BOD 6 - Dílu musí čtenář jednoznačně rozumět, jinak se bude cítit podvedený. A ty přece nejsi podvodník. Udělej mu radost. Páníčkovi. 


 


nenaplněná láska


láska a rakovina


 


To zatím stačí. Doplnili byste vy nějaký další podstatný bodík?


 


Kritika je důležitá úplně vždycky. Je na mozku autora, aby si přebral, co se mu hodí ke zdokonalování se a nad čím se nepozastaví. Autor může odmítnout i chválu, pokud sám vidí podstatné chyby. Autoři se však většinou řídí mým pohodlným šestibodovým návodem na anonymní štěstí internetu. Třeba jim jde o sex, který nemají. Literární servery jsou i seznamkami...domyslíte si. Onanie.


 


Tadeáš napsal text o majitelce Pana Nakladatele, a protože ji auto nepřejelo, vyhrál. Jdu s ním na Kofolu, ale v řijnu všichni povinně Kafe v pět v nejbližším knihkupectví! Gratulace. 


 


 


A ostatní? Doufám, že se potkáme v Popelíně. Zatím čus!