Doporuujeme

|
|
Doporuujeme

|
|
Doporuujeme

|
|
|
|
 |
Nový vývoj českého muzikálu?
Caesar přijíždí do Egypta, kde se sblíží se sestrou egyptského následníka trůnu(Ptolemaia)-Kleopatrou. Ptolemaios však nesouhlasí s Caesarovou politikou a je popraven, egyptskou královnou se stává Kleopatra. Kleopatra s Caesarem počne dítě. Po narození jejich syna přijíždějí do Říma, kde senátoři před Senátem zavraždí Caesara. Kleopatra prchá zpět do Egypta. Po čase se stane milenkou nejlepšího přítele Caesara ,Marca Antonia, ten se do královny zamiluje a zapomíná na zájmy Říma. Je povolán do Říma, tam si z politických důvodů bere za ženu císařovu sestru. Kleopatra je uražena a žárlí, ale přece se s Marcem Antoniem usmíří. Císař Octaviánus útočí na Egypt, Marcus Antonius spáchá sebevraždu a Kleopatra se nechá uštknout kobrou.
Tento příběh zná téměř každý z hodin dějepisu anebo z historických filmů a konečně jsme se dočkali i jeho hudebního zpracování. Muzikál Kleopatra je zrealizováním snu o velkém divadelním představení Michala Davida, který vytvořil hudbu k celému muzikálu. Na scénáři a libretu se podíleli Zdeněk Borovec, jeho dcera Lucie Stropnická a Lou Fanánek Hagen. Představení se hrává v nově zrekonstruovaném divadle Broadway poblíž Prašné brány v Praze. Martin Zhouf skvěle zvládl výtvarnou stránku projektu, kulisy a celá scéna byly vyřesěny ?na výbornou?, neustále se nějaká část kulis hýbala a vytvářela tak nové prostředí potřebné k odehrávání děje. Michal David rozhodně nepřekvapil žádného fanouška svých diskotékových hitů z 80.let. Hudba úrovní nemůže konkurovat ostatním muzikálům hrajících se v Praze. Diváka, který viděl v televizi pár různých skladeb propagující tento projekt nemohlo představení ničím překvapit. Celý muzikál je postaven na několika hitech a doplněn dalšími skladbami horší kvality. Hudba postrádá ?hloubku? a nemůže na diváka emocionálně působit. Davidova síla je v psaní jednotlivých písní, ale vytváření větších smysluplných tématických celků mu dělá velké obtíže. Michal David se má v tomto oboru ještě mnoho co učit. Kleopatra je divadelním režijním debutem Filipa Renče, což je patrné ze slabých hereckých výkonů zpěváků. Renčovi přece jenom lépe jdou filmové režie. Za tuto práci sotva získá nějakou cenu. Kostýmy Jana Kocmana jsou moc pěkné, ale nepřekvapují. Originálně však vyřešil kostým Hada a Zlatého ptáka.
Herecké výkony aktérů plně odpovídaly kvalitě hudby. ?Herci? působili prkenně a ujistili diváky v tom, že jsou pouze dobrými zpěváky. Monika Absolonová v hlavní roli chvílemi asi neovládla svůj temperament a v nevhodnou chvíli afektovaně vyjekla a ihned se pokusila navrátit k důstojnému, hrdému a bohužel i statickému vystupování. Caesar v podání Jiřího Helekala byl klidný, moudrý pán téměř na pokraji svých sil. Svůj klid a vyrovnanost neztratil ani ve chvílích, které by si to zasluhovaly, například, když se na něho vrhli sanátoři a bodali ho do zad. Zbyněk Fric jako jediný vynikal uvolněným přístupem a skvěle zvládl roli Marca Antonia. Dvě nezpívající postavy -Isis (ochránkyně Kleopatry-egyptská bohyně) a Jupiter (římský bůh)- musely přicházet na jeviště objasnit publiku následující dění a ?rozveselit, třeba i zaujmout? starými vulgárními vtipy, jejichž pointu dokonce méně chápavým návštěvníkům představení neuměle vysvětlovali. Jana Švandová jako Isis své příznivce neohromila svým talentem, ve všech svých rolích je stejně roztomile koketní. Autoři se snažili diváky za každou cenu pobavit. Jak komickým tancem senátorů, který by více zaujal, kdyby ho politikové ?zatančili? pouze jednou, tak dialogy bohů a vyzdvižením homosexuální orientace Ptolemaiova rádce Pothina (Lešek Semelka). Diváci marně hledali na jevišti Petra Novotného, který se měl objevit v nejspíše malé roli Casca, ktará není uvedena v programu, ale byla na seznamu účinkujících v divadle.
Taneční skupinové výstupy jsou málo propracované, spíše podprůměrné. Nezpestřily představení a nudily. Hlavní taneční hvězdou je Adéla Šeďová v roli Hada a Zlatého ptáka. Nadchla publikum a nejspíš byla nejprofesionálnějším účinkujícím celého projektu, za což sklidila zasloužený bujarý potlesk.
Posledním trendem muzikálových představení jsou filmové projekce. ?Čím víc tím líp? je asi zásada Filipa Renče a Jana Mattlacha. Projekce byly velmi působivé, ale bylo jich tam poněkud mnoho. Náročný divák má pocit, že jsou nutností k pusunutí dějě, kterého nejsou aktéři muzikálu schopni dosáhnout hereckým výkonem.
Po ukončení představení následoval vlažný potlesk, který rozproudila až děkovačka Adély Šeďové a hlavních postav. Následovaly ještě dva přídavky, po kterých se diváci začali zvedat ze sedadel k odchodu. Avšak herci si dalším děkováním vynutili potlesk, který byl mnohem méně bouřlivý, protože řada diváků již čekala ve frontě u šaten.
Skvělou práci odvedli producenti Michal David a Oldřich Lichtenberg, protože takto podprůměrnému představení udělat tak obrovskou reklamu musela být nadlidská práce. Nezbývá nám než doufat, že Kleopatra nezahájí nový sestupný trend kvality českých muzikálů připomínajících silvestrovský televizní program nebo kabaretní revue. Divák se také může poučit, že vysoký počet známých osobností a výše ceny vstupenky rozhodně nazaručuje kvalitu představení.
Šárka Brumková | Kultura | Peteno: 2122 | Hlas: 49 | slo: 18 Poet znak: 5774 | Poet koment: | Dal lnky tohoto autora >>
Hlasovn: -3 -2 -1 +1 +2 +3
Komente
Pidat koment:
Koment ke lnku:
|  |
|
Svtky
Svtek m Jaroslava
Ztra slav Patricie |
|
Doporuujeme

|
|
Doporuujeme

|
|
|