Doporuujeme

|
|
Doporuujeme

|
|
Doporuujeme

|
|
|
|
 |
Nepřistřihávejme křídla svých snů ...
Poznámky k divadelnímu představení ?Křídla?, režie: Piotr Para, hudba: Dirk Hessel, premiéra: 24. 9. 2002 Wroclaw
Dne 1. října 2002 bylo v Divadle loutek uvedeno jedinečné představení Křídla, na kterém se podíleleli i členové divadelního souboru Tajfun z Matičního gymnázia. Toto představení bylo vyvrcholením pětiletého projektu. Pod názvem Spurensuche se spojily amatérská divadla z Ostravy, polské Wroclawi a německých Drážďan. Vzniklo něco neočekávaně autentického, co vhánělo slzy do očí. A nejen proto, že šlo o dialog ve třech jazycích...
Křídla. Celé dvouhodinové pásmo spojoval motiv křídel. Na jevišti je sice skutečně ztvárnila andělská křídla z peří, ale byl to symbol mnohem podstatnějších věcí než jsou křídla z papíru, která vystřihujeme 6. prosince, abychom si je přišpendlili na záda. Nevinnosti, naivity, čistoty, všech vzletných idejí, snů a iluzí, dětského nadšení pro všechno kolem, úžasu ze světa? Zpočátku měl svá křídla každý, ale jak mu je ostatní postupně přistřihovali, stával se z něho člověk, který je nakonec přistřihával druhým sám. Ten, který byl na začátku kvůli ?okřídlení? odstrkován druhými a byl pro svou jinakost, nepřizpůsobivost, říkejme tomu, jak chceme, neboť každý v křídlech viděl něco jiného, se nakonec stejně zařadil mezi většinu, a to, co bylo v něm tak krásné, v sobě pohřbil.
Realizace projektu probíhala v několika tvůrčích dílnách, samotné herecké interpretace se v průběhu dlouhých pěti let měnily, a tak někteří ?pamětníci? předchozích verzí ty neustále se proměňující variace mohli srovnávat. Lidský život se podobá bludné cestě, při které se vždy narazí na nějakou zeď a nemůže se dál. Příběhy křídel působily jako výjevy z takového bludiště. Úžasné situace, které se děly na jevišti, mohl každý divák vztahovat v sobě k něčemu jinému a nevadilo ani, že dialogy byly ve třech řečech. Herci si navzájem odpovídali česky, polsky a německy, každý ve své mateřštině, takže to, jak člověk mluví, není důležité, podstatné vyrozumíme i beze slov? Jeden mluvil německy, druhý mu odpovídal polsky? Takové dílo nemohlo být ztvárněno umělecky jinak než divadelně! V knize, ve filmu, by to už totiž nebylo TAKOVÉHLE! Divadlo mluví svou vlastní divadelní řečí a tady spolu vše tak nádherně korespondovalo ? choreografie, kostýmy, masky, scéna, hudba?
Milan Kundera napsal, že román je teprve dobrým románem, když jej nelze převést třeba na filmové plátno. Křídla měla ve svém provedení tak brilantně divadelní formu, že nebylo divu, že po skončení stálo při ?děkovačce? obecenstvo, potlesk neutichal a lidem vlhly oči.
Nepřistřihávejme si proto, prosím, svá křídla. Ponechme je i jiným v takovém rozpětí, do jakého dorostly v našich představách, když jsme byli děti! Snadněji se nám pak bude vzlétat ke vzdušným zámkům, které vystavěla naše touha a které se nám zdají tak nedosažitelné.
Anna Ševčíková | Kultura | Peteno: 2185 | Hlas: 111 | slo: 18 Poet znak: 3195 | Poet koment: | Dal lnky tohoto autora >>
Hlasovn: -3 -2 -1 +1 +2 +3
Komente
Pidat koment:
Koment ke lnku:
|  |
|
Svtky
Svtek m Jaroslava
Ztra slav Patricie |
|
Doporuujeme

|
|
Doporuujeme

|
|
|