Doporuujeme

|
|
Doporuujeme

|
|
Doporuujeme

|
|
|
|
 |
Česká okupace Štrasburku a Bruselu
Letos v červnu by měli Češi v referendu stvrdit svůj vstup do Evropské unie (EU). To, co pro ně vyjednal tým pod vedením bývalého basketbalisty a zároveň státního tajemníka pro evropské záležitosti Pavla Teličky, by tak mělo být náležitě ohodnoceno. Ale jak to vidí studující?
Jedno březnové dopoledne měli studenti předmaturitního ročníku Matičního gymnázia možnost zahrát si na opravdové novináře, evropské komisaře, členy Rady EU, poslance Evropského parlamentu, Evropskou komisi a také na zástupce kandidátských zemí, usilujících o vstup do EU. To vše pod hlavičkou projektu ?Nová tvář Evropy?.
Jde o simulační hru, prostřednictvím které si mají studenti osvojit problematiku rozšíření EU a získat motivaci k zájmu o evropskou integraci. Kořeny této akce můžeme hledat v Mnichově. Zde, v Centru pro aplikovanou politologii, vytvořila výzkumná skupina program s názvem ?Mládež a Evropa?. Poněvadž byli v Německu s ohlasy a celkovým dojmem programu spokojeni, svůj záměr exportovali i do ostatních zemí Evropy. Z těch byly samozřejmě nejdůležitější ty, kterým otevře Brusel v blízké budoucnosti své dveře. Proto se projekt poměrně rychle dostal i do prostředí českého školství. Organizátoři simulační hry jsou speciálně vyškolení ?teameři?. Na počátku loňského roku byla hra kompletně přeložena do češtiny a poté úspěšně provedena na školách. Nelze opomenout i jedno z prvních představení, zastřešené Petrem Pithartem, na půdě Senátu PČR. Vyškolené vedoucí simulační hry (již zmíněné ?teamry?) sdružuje organizace ?Juniorteam CZ?.
Samotný průběh simulace se liší případ od případu. Hra je zpravidla vedena třemi ?teamry?, probíhá celý jeden den (optimální jsou však dva dny, avšak, nic si nenalhávejme, pro vedení škol je už i jediný den moc) a ideální počet účastníků je kolem 25. Princip je ve formě simulovaného procesu vstupu kandidátských zemí do řad EU se všemi náležitostmi ? aktuální problémy, vyjednávání se všemi instancemi (komise, parlament, Rada), ale i překážky, které si studenti vytvoří sami a mají je zájem oboustranně řešit (tady vzniká jakási aktivní role středoškoláka, kdy musí ze skutečných stanovisek odvozovat svá rozhodnutí). Simulace zahrnuje zjednodušený proces přijmutí od úvodní konference, přes podání přihlášek, přes vyjednávání, až po slavnostní podpis přístupních smluv.
Na Matičním gymnáziu začala akce nejprve kvizem s tématem EU. Už zde se poznalo, jaké ?trhliny? má český student ve znalostech organizace, která by nás měla v budoucnosti zastřešovat ? ?Nikdy jsme se o tom neučili,? zaznělo z úst mnohých po skončení testu. Poté už se rozdělily role a ?minisummit? mohl začít. Vše se řídilo pevným harmonogramem, ovšem ten byl samozřejmě nabourán. To bylo jen dobré znamení toho, jak si studenti dokážou s tématem ?pohrát?. Ale přece jen sílily hlasy, že vymezený čas nebyl dostačující. Zde poslouží konstatování jednoho z ?teamerů? ? ?Je to hektické, ale blíží se to realitě. Fakt se to blíží těm summitům.?
Jednání pomalu spějí do konce, jsou zde závěrečná jednání zástupců kandidátských zemí se zástupci Evropské komise a Rady a může dojít k slavnostnímu podpisu smluv.
Jak sami organizátoři říkají ?simulační hra je přínosnější z dlouhodobého hlediska než přednáška.? Zní to pravdivě, poněvadž aktéři hry skutečně získají přehled o mechanismu EU. Není to jako nudný referát o tom, jak moc nám Brusel bude nebo nebude prospěšný. Každý si udělá svůj nezávislý obrázek. Na závěr to potvrdil i vedoucí ?teamer? ? ?byli jste malými Teličky.?
Ondřej Stratilík | Publicistika | Peteno: 1855 | Hlas: 15 | slo: 22 Poet znak: 3899 | Poet koment: | Dal lnky tohoto autora >>
Hlasovn: -3 -2 -1 +1 +2 +3
Komente
Pidat koment:
Koment ke lnku:
|  |
|
Svtky
Svtek m Jaroslava
Ztra slav Patricie |
|
Doporuujeme

|
|
Doporuujeme

|
|
|