Naladěná na křeslo pro hosta a chvilku poezie, čtu.
Čtu.
Že toto je dozajista minimálně dvojím tokem poezie, totiž tělem i duší? To došlí hosté okatě častují autora stylovou a efektní pochvalou typu líbí. Mám patrně vidění z hustých závojů mlhy. Hlouběji za nehty.
Jedna, druhá, třetí…
A hele. Tu pustá bezúčelná generační póza s kulisou infantilního primitivismu, klíživá dřímota, nebo mrtvá epocha na divanu, jinde mdlá teatrálnost s glazurou beze smyslu, tu krajíc hluchých frází od úst samozvaného proroka, od plochého kraje slova k omšelé pointě bez obrazu, bodová rétorika na zkušebním jevišti co problikává blíž k čtenářově duševnímu epileptickému záchvatu. Pitoreskní rým, chudé z chudších výrazových prostředků, suché prvky ideálů, vyvrácený sud klišoidních výkřiků, špatně vysypané bábovičky na dětském pískovišti, nebo kroniky patetických sebevrahů. Děravý vjem, skřeky abecedy. Poezie co měla by mě povznést, jen psí život čtenáře. Poezie co měla by mě povznést, mě písmenem po písmenu neúprosně vysává.
A tu zlořečím nad odvozenou ulicí grafomanského autora, co vede k tomu domu. Však ze svého pudu nejspíš nevědí, co činí, když z němohry vytéká ta křeč. Bolestným sbíráním pravd pak přisouvá se blíž, že nelze dvojit osobnost, když ten samý autor v komentu uznalým pokývnutím, dozajista prázdné hlavy, simuluje dav předstírající živou mexickou vlnu nad další teorií veřejně vepsaného koktavého kýče, bez odpovědnosti. Bez odpovědnosti ke kultuře, bez odpovědnosti k literatuře, bez odpovědnosti k sobě samému. Neboť právě ten čtenář je zodpovědný za dění na literární scéně, který bez gesta ohne hřbet, myšlenku i cit před kdejakým slovním výhřezem dneška. Copak nikdo z nich neví, nechápe, že právě píše dějiny? Copak nikdo z nich doposud nečetl skutečnou báseň? Copak nikdo z nich v životě nenahmatal kousek poezie? Alespoň té prosté, všední?
Bohužel. Řečení internetoví autoři poezie, jsou zároveň autory komentářů pod díly. Opěvovaná zpětná reakce, co měla by mít pro autora smysl je dvojsečná zbraň. Kde by jeden očekával nutnou opravdovost, zeje díra s hlubokou vodou a utopenec je poezie.
Jeden text za osmnáct druhý bez dvou za dvacet...a tu si komentátor najednou myslí, že on je nejspíš ten medový mušketýr, že je to nejspíš jeho zaměstnání, vidění osudu asi, že je třeba bůhvíproč docela podpořit tu věc, co zavání blouznivou karikaturou básničky. A tu mám rozčísnutou kštici, nepravidelný tep a pokažený večer.
Nechce se mi věřit, že všichni ti internetoví čtenáři poezie jsou stabilně ušlechtilí, chápaví, shovívaví, kolektivně nadšení ze všech těch potlačených, zoufalých a oloupených jazyků, při vycházce rozrytou půdou dnešních literárních webů. Jen poserové a diletanti. Anebo vychytralí samaritáni přilepení ke svým vlastním kaňkovitým výtvorům s neskonalou touhou po vlastním potlesku – já na bráchu, on na mě. Jedno zda za cenu svědomí. Iluzorní přátelé s příslušenstvím ke klubu Kočičí pracky deformují skutečnost, deformují vidění světa, vidění poezie.
Deset let internetové poezie. Přestávám věřit, že autor hledá čtenáře.
Díla mohou hodnotit (bodově) pouze registrovaní uživatelé, kteří vložili alespoň 5 komentářů.
Namaluj | Z hlediště | Věnovaná | Bázeň | Přes todle nejede vlak